Istoria Bisericii Ortodoxe, de Timothy Ware

Posted on Iunie 15, 2012 de

9


Am inceput sa citesc o noua carte. ISTORIA BISERICII ORTODOXE.
Cartea este scrisa de un englez, Timothy Ware care s-a născut în 1934 şi a fost educat de biserica Anglicană. A studiat la Westminster School şi Magdalen College, Oxford unde şi-a dat masteratul în cultura clasică şi teologie. Ca organizare ierarhica biserica Anglicana este oarecum apropiata de biserica ortodoxa. Este o biserică independentă.
La 24 de ani, In 1958 s-a alăturat bisericii ortodoxe şi a călatorit în Grecia şi alte centre de ortodoxism. A fost şi la Ierusalim.
In 1966 , (avea deci 32 de ani), a imbrăcat haine preoţeşti şi a devenit călugăr primind numele de Kalistratos. S-a întors la Oxford ca profesor de ortodoxie tinând slujbe şi la parohia greacă din Oxford până s-a pensionat în 2001 datorită vârstei.(67 ani)
In 1982 a fost hitoronisit ca episcop vicar şi a condus parohia ortodoxă greacă din Oxford. A devenit cunoscut publicand in 1963 The Ortodox Church, carte care oferă, (aşa scrie în Wikipedia )cea mai bună introducere in istoria şi organizarea bisericii ortodoxe.
In 1995 a publicat The Ortodox Way, în română „Ortodoxia. Calea dreptei credinţe”, o introducere în dogmele bisericei Ortodoxe, în 1979 Principiile Ortodoxismului, etc.
Gândind că sunt cărţi scrise de un om care trece de la o religie la alta, mai apt pentru a sesiza amănunte, am considerat ca ceea ce scrie el, m-ar ajuta să înţeleg mai bine ortodoxismul în partea care se diferenţiază de catolicism sau alte culte.
Mă consider ortodocsa pentrucă sunt botezată şi crescută în religia ortodocsă dar fără a fi o credincioasă în sensul adevărat al cuvântului.
Am căutat fără idei preconcepute să citesc despre creştinism si diferitele religii în scopul de a înţelege sensul credinţei. Nu mi se pare ca există diferente semnificative din punctul de vedere al credinciosului între diferitele culte creştine, diferenţele, după părerea mea sunt mai mult de sistem organizatoric. Toate cultele creştine au ca bază dogmatică biblia. Deşi Biblia este aceeaşi, ea este interpretată cu particularităţi personale de diverse persoane cu autoritate in ierarhia bisericilor, acestea fiind adevăratele diferenţe.
Privite ca puncte de vedere a unor martiri care şi-au dat viaţa în numele credinţei, aceste interpretări au un surplus de legitimitate
Cartea se ocupa de istoria crestinismului si in special de istoria separarii bisericei orodoxe de cea catolică.
Istoria bisericii ortodoxe începe odată cu creştinismul asa cum ştim din noul testament. Atunci crestinismul era o singura biserică, a lui Hristos . In prima duminica de Rusalii, când Duhul Sfant a pogorât asupra apostolilor, la predica lui Petru, 3000 de bărbaţi şi femei, botezati au format prima comunitate creştină din istorie. Apostolii, urmând porunca lui Iisus, s- au împrăştiat în lume şi au facut ucenici si au propăvăduit învăţătura lui la toate neamurile începând cu evreii. Au botezat în numele „Tatălui, Fiului şi Sfantului Duh” aşa cum scrie în Matei (28-19)
Atunci era o singură biserica iar conducerea nu era centralizată. Structura cuprindea episcopi, preoti si diaconi. Unitatea de bază la biserica primitivă era comunitatea fiecărui oraş condusă de un episcop. Episcopul din fiecare biserică, dupa episcopul Antiohiei din acea perioada, episcop care a şi fost martirizat, tine locul lui Dumnezeu.
Episcopul celebrează împărtăşania, pentru biserica ortodoxă, leac ce aduce nemuririea.
In biserica primitivă nu exista o conducere centralizată, dar episcopii se întâleau periodic în aşa numitele sinoade. Ortodxismul consideră şi acum că biserica este prin esenţă sinodală. Sinodul, ca for de întâlnire a episcopilor, nu impune o linie directoare ci asigură continuitatea si unitatea credinţei. In biserică nu există dictatură dar nici individualism. Membrii ei rămân liberi, fără a fi izolaţi.
Intr-un sinod nici un membru nu poate impune voinţa sa, dar trebuie să se realizeze de bună voie o voinţă comună. Sinoadele nu presupun un control a episcopatelor ci o modalitate de a asigura unitatea credintei.
Ideea era că sunt mulţi episcopi dar un singur episcopat, si mai multe biserici dar o singura biserică…
Prima problema a aparut însă chiar de la primul sinod. Este scris în evanghelii că apostolii s-au întâlnit să hotărască în ce măsură creştinii convertiţi trebuiau să se supună legii lui Moise ( tăierea împrejur). După părerea mjea, la acea vreme problema era justificată, poate este si acum…Dar a fost şi prima abatere de la „lege” …
Timothy, autorul cărţii chiar spune că daca un individ ar spune „Sfântul Duh şi cu mine am considerat că…” expresia ar fi o prea mare îndrăzneală, dar când este vorba de „ Sfântu Duh şi cu noi…”, şa cum scrie în biblie, noi fiind „episcopii ca unitate bisericească”, expresia capătă autoritate.
Aşa au început derogările de la lege, evreii creştini au fost separati de creştinii necircumcişi… Dar pe vremea aceea nu exista biserica ortodoxa si nici o altfel de biserică ci doar una singură, a lui Hristos.

Anunțuri
Posted in: documentare