Ce inteleg eu prin Dumnezeu….

Posted on Septembrie 6, 2012 de

9


Spinoza spune ce intelege el prin Dumnezeu ;
“Prin Dumnezeu inteleg fiinta absoluta, infinita, adica substanta alcatuita dintr-o infinitate de atribute, fiecare dintre ele exprimand o esenta eterna si infinita.”
“Prin esenta inteleg existenta. Existenta si esenta lui Dumnezeu sunt unul si acelasi lucru.”
“ Prin substanta inteleg ceea ce este in sine si este conceput prin sine insusi, adica ceva al carui concept nu are nevoie de conceptul de altceva din care sa trebuiasca sa fie format.”

Aici termenul de fiinta pentru Spinoza are sensul de “ceva ce exista” si nu de ceva ce are viata, adica se misca, etc…
Eu as folosi termenul de entitate, ca reprezentantand ceva de sine statator. Chiar daca pare ca acest termen defineste ceva determinat, nu inseamna ca ar fi delimitat, ca ar avea limite ci doar o determinare in necesitate.
Tot Spinoza spune ca Dumnezeu exista ca “necesitate”
Asa il inteleg si eu pe Dumnezeu.
Cand vorbim de Dumnezeu ca o trinitate, nu mai este vorba de “ce inteleg eu prin Dumnezeu” ci ce este Dumnezeu pentru crestini.
Vorbind in acesti termeni , de Dumnezeu al crestinilor, eu inteleg ca este unul din modurile in care poate fi relevat.
Dupa Spinoza, “Prin mod, inteleg schimbarile substantei; cu alte cuvinte, ceva care se afla in altceva prin care este conceput.”
Eu nu contrazic termenul de trinitate si il accept ca o forma de prezentare al lui Dumnezeu in cultul crestin. Eu accept aceasta forma pentru Dumnezeu in aceeasi masura in care ma consider ortodocsa. E o formalitate de care apartin prin botez si o forma de reprezentare mai accesibila pentru intelectul meu incapabil sa judece mereu in termeni filozofici.
Cand insa discut cu Dumnezeu, cand intru in contact sufletesc cu El, nu mi-l pot imagina o trinitate ci o nemarginire.
In nemarginirea lui Dumnezeu trec si eu atunci cand vorbesc cu el si mi-e imposibil sa il asemui cu un om cu barba neagra si coroana de spini si nici chiar cu barba alba.E in alta dimensiune.

Posted in: conversații