Ce cred eu despre IONA, Vechiul Testament.

Posted on Septembrie 12, 2012 de

11



Am descoperit o parabola in Vechiul Testament, povestea lui Iona. Iisus spune ca noi oamenii nu vom avea alta dovada a existentei lui Dumnezeu decat acea care i-a fost aratata lui Iona. Iata povestea lui Iona asa cum am inteles-o eu :

Iona este un proroc, simbolic, el reprezinta toti prorocii biblici. Dumnezeu ii porunceste sa se duca in cetatea Ninive, cu oameni pacatosi si sa proroceasca ca daca nu se indreapta vor fi nimiciti. Iona stie ca Dumnezeu este milostiv și nu crede ca îi va pedepsi (spune chiar Ioana), așa ca fuge cu o corabie. Dar Dumnezeu ii pedepseste neascultarea si ajunge sa fie inghitit de un peste mare in burta caruia Iona cere iertare Domnului si promite ca va proroci ce i s-a poruncit. Dumnezeu îl iartă și face ca peștele să-l elibereze viu si nevătamat, dar trebuie sa respecte porunca, sa proroceasca distrugerea cetatii.

Chitul, pestele cel mare din biblie este marea provocare pentru cei care iau cuvintele bibliei “mot-a-mot”. Mi se par absurde interpretarile cu marimea pestelui si posibilitatea de a sta 3 zile in burta unui asemenea vietăți. Eu cred ca este doar o indicatie despre cum trebuie sa intelegem lucrurile. Dumnezeu i-a poruncit cu o voce interioara si tot EL nu il lasa pana nu ii indeplineste voia. Oricât i s-a impotrivit, Iona nu a putut refuza sa se supuna. Este simbolic peștele care l-a tinut trei zile in burta pana s-a căit si s-a convins ca trebuie sa se supună, este simbolic timpul de impotrivire a lui Iona-prorocul.

Si Iona proroceste, iar oamenii din Ninive il asculta si tin post. Chiar regele isi pune un sac in cap dar asta nu arata ca s-au indreptat ci doar ca s-au speriat si nu inteleg ce trebuie sa faca. Dumnezeu îi iarta, nu nimiceste cetatea si Iona devine mincinos. De rușine se duce în pustiu si incearca sa se sinucidă stând în soare, așteptând să moară. Dar Dumnezeu îl salveaza de insolație facând o plantă ” minune ” care crește repede și planta face umbra. Iona nu moare dar vrea în continuare sa moară așa ca Dumnezeu se supară și face un vierme care distruge planta. Iona îl acuza pe Dzeu ca este nedrept, ca s-a purtat cu planta la fel cum s-a purtat cu el. Si el si planta i-au indeplinit voia iar el nu tine seama de asta si ii nedreptateste.

Atunci Dumnezeu ii explica felul cum face el dreptate. Daca Iona considera o nedreptate distrugerea plantei pe care nu el a plantat-o si care la drept vorbind era doar o inchipuire (caci planta evident a fost o minune creata doar in mintea lui Iona ), cum poate sa considere ca ar fi drept sa distruga atati oameni (care au fost creati de EL din dragoste) ? Oamenii au dovedit ca vor sa se indrepte deoarece au facut niste gesturi care arata frica de cuvintele lui Iona. Dumnezeu a inteles ceea ce Iona in mandria lui nu intelesese, ca oamenii sunt pacatosi pentruca ” nu stiu sa deosebesca dreapta de stanga ” si nu era drept sa aplice pedeapsa propavaduita de Iona oamenilor, pedeapsa ce s-ar fi aplicat si animalelor (actiune colaterala) doar ca sa sa nu il faca de rusine pe el, pe Iova. Dumnezeu, s-a multumit cu dorinta de ascultare a oamenilor. Arata ca au incercat.

Eu am priceput din parabola ca dreptatea lui Dumnezeu are alta masura decat a oamenilor. Ca atunci cand nu mi se indeplineste o dorinta sau mi se face o nedreptate trebuie sa caut “dece-ul?” Mereu exista o explicatie, o logica a evenimentelor care chiar daca mie nu imi convine trebuia sa se intample spre alt bine, binele celui care le stie pe toate.

Iar daca este vorba de prorocirile prorocilor, trebuie sa le credem si sa facem cat putem, sa ne aratam supunerea, caci chiar daca pedeapsa nu vine, s-ar putea ca doar ascultarea sa ne fi salvat …

Acum sa va mai spun ceva, Eu stiu ca Dumnezeu este bun si nu ma va arunca in focul ghenei o vesnicie pentru pacatele mele cum m-au amenintat prorocii, dar mai stiu ca o pedeapsa tot voi incasa, caci daca nu ascult, el ma poate baga in burta unei inchisori care mie mi se va parea burta acelui peste unde a stat Iona si voi sta acolo ca el pana ma va ierta Dumnezeu… Aceasta este dovada pe care mi-o va da Dumnezeu ca exista… “Pedeapsa !” Poate alta decat aceea pe care o astept eu. Si atunci va trebui sa ma rog mult, mult… Si sa ma caiesc….

Posted in: Uncategorized