Șobolanii din dulap

Posted on Noiembrie 3, 2012 de

4


„Când ajung la rugăciunea de seară și încerc să-mi amintesc păcatele făcute în ziua aceea, în nouă cazuri din zece cel mai evident păcat este un păcat împotriva dragostei: m-am îmbufnat, m-am răstit, mi-am bătut joc de cineva, m-am purtat disprețuitor cu cineva, am asaltat pe cineva.

Scuza care îmi vine imediat în gând este că provocarea aceea a fost atât de neașteptată, încât am fost luat prin surprindere și nu am avut timp să mă reculeg. Se poate ca aceasta să fie circumstanța mea atenuantă cu privire la acele fapte: este evident că ar fi mai rău dacă ele ar fi fost deliberate și premeditate.

Pe de altă parte, ceea ce face un om când este luat pe nepregătite este cea mai bună dovadă cu privire la felul de om care este în realitate. Ceea e iese din om înainte ca să aibă timp să-și pună masca este adevărul. Dacă într-o pivniță sunt șobolani, este mai probabil să-i vezi dacă intri pe neșteptate. Dar surprinderea nu creează șobolani: ea îi împiedică doar să se ascundă.

În același fel, faptul că o provocare este neașteptată nu mă face pe mine să fiu un om impulsiv: ea îmi arată doar cât de impulsiv sunt. Șobolanii sunt întotdeauna în pivniță, dar dacă intri în pivniță făcând gălăgie, ei se vor ascunde înainte ca să aprinzi lumina.”

C.S. Lewis – Creștinismul redus la esențe

Nimeni nu ne poate stârni să fim răi. Dacă răutatea nu ar exista în inimile noastre ea nu ar avea de unde ieși la suprafață în momentele în care am fi luați prin surprindere. 

Posted in: conversații