Disputa hristologică în biserica ortodoxă

Posted on Decembrie 20, 2012 de

7


De pe internet am copiat un articol.
http://www.crestinortodox.ro/editoriale/biserica-nestoriana-70005.html

Ce parerea ai de disputa hristologica cu Biserica Nestoriana?
Dar ma intreb eu, ce se tot baga imparatul in treburile bisericii ?

Biserica Nestoriana este una din vechile Biserici Orientale. Ea s-a desprins de Ortodoxie in secolul al V-lea si s-a mentinut pana astazi.
Dupa victoria repurtata de Biserica impotriva arianismului, a aparut in Rasarit o noua disputa, cea hristologica, privind raportul firilor, divina si umana, in persoana Mantuitorului. Biserica apara Dumnezeirea lui Hristos, in lupta cu arienii, dar si umanitatea Sa, in lupta cu dochetii si apolinaristii. Invatatura ei traditionala era si este aceea ca in Iisus Hristos Dumnezeirea si umanitatea sunt perfect unite. Natura acestei unitati, aprig disputata intre reprezentantii scolii antiohiene, care sustineau o unire morala, constand doar din armonia conlucrarii celor doua firi si celei alexandrine, care sustineau o unire reala, a dat nastere la lupte doctrinare la inceputul secolului al V-lea, cand pe scaunul Patriarhiei din Constantinopol a fost ridicat, in 427, Nestorie.
Acesta, abatandu-se de la invatatura traditionala a Bisericii, invata ca firea umana in Hristos nu este desavarsita fara persoana Sa umana, admitand deci doua persoane in Hristos. Consecinta acestei erezii era aceea ca Fecioara Maria nu este Nascatoare de Dumnezeu, ci Nasca­toare de om sau cel mult de Hristos. Tulburarea produsa a fost atat de puternica, incat a fost nevoie de convocarea unui Sinod Ecumenic la Efes, in 431, la care cei o suta nouazeci si opt de ierarhi au adoptat urmatoarea hotarire dogmatica:
„Noi marturisim ca Domnul nostru Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Cel Unul-Nascut, este Dumnezeu desavarsit si om desavarsit. El s-a nascut, mai inainte de veci, din Tatal, dupa Dumnezeire iar in zilele cele de pe urma s-a nascut, pentru noi si pentru a noastra mantuire, din Fecioara Maria, dupa umanitate.
El este de o fiinta cu Tatal, dupa Dumnezeire, si de o fiinta cu noi, dupa umanitate.
Deoarece s-a facut unirea celor doua firi, marturisim, pentru aceea, un Hristos, un Fiu, un Dumnezeu. Dupa acest inteles al unirii celei neamestecate, marturisim ca Sfanta Fecioara este Nascatoare de Dumnezeu pentru ca Dumnezeu-Cuvantul s-a intrupat, iar din momentul salasluirii, si-a unit in Sine insusi, templul pe care l-a primit din aceasta…”.

Ereziarhul Nestorie a fost depus si exilat, impreuna cu partizanii sai. Printr-un decret al imparatului Teodosie al II-lea (408-450), operele lor au fost arse, li s-au confiscat bunurile si li s-au interzis adunarile. Cu toate acestea, erezia nestoriana nu s-a stins. Ea a continuat sa existe, da­torita scolii teologice de la Edesa.

Anunțuri
Posted in: documentare