tocana de legume versus ghiveci…

Posted on Decembrie 5, 2015 de

25


Eu  spun ca fac tocană de legume când mâncarea este fără prea mult sos. şi  legumele sunt tinute la cuptor pana se rumenesc cu putin ulei . Apa se adaugă spre sfarsit şi foarte puţină…

La ghiveci doar ceapa este putin călita, apoi  pun toate legumele taiaate peste ceapa si adaug apă si apoi fierb.

Cred ca este mai sănatos ghiveciul dar mie imi place mai mult tocana…

Deci sa incepem cu tocana de legume.

Intr-o tigaie pe care o pot pune la cuptor pun putin ulei si ceapă tăiată in feliute subtirele.Tai ceapa in doua pe lungime apoi fiecare jumatate o feliez cat mai subtire Rezulta niste fire de ceapa  simpatice…Apoi pun in tigaie felii de morcov, Tai morcovii in feliute oarecum tot sibtiri. Aceste doua legume se pun primele in tigaie  caci până pun si restul de legume se inmoaie.

Peste aceste doua legume eu pun tot taiate in felii poate mai putin subtiri si alte legume. Pun  ce am in casa, de obicei ce cumpar si pentru bors, radacina de patrunjel si telina dar si cate o vanata si unul sau doi dovlecei, buchetele de  conopidă, şi ardei gras tăiat tot feliute… Eu tai totul feliute caci in tigaie, zarzavatul taiat mai subtire se prajeste mai repede. După ce pun tigaia la cuptor mai amestec de cateva ori, apoi spre sfarsit pun verdeata, marar mai mult dar si pătrunjel, potrivesc de sare  si adaug putină apă. Sigur ca mancarea este mai gustoasa cu putin usturoi si pun deseori si cativa căţei de usturoi dar oricat as zice ca nu miroase nu pot pleca intr-o vizită după ce mânânc mancare cu usturoi. 🙂

Am văzut că există şi usturoi care miroase mai putin… dar parcă nu are acelasi gust…  🙂

Cînd fac ghiveci tai zarzavatul mi mare, îl tai  în cubulete, nu în felii si calesc doar ceapa pe care o tai mai mărunt si dupa ce călesc ceapa adaug putina apa si o fierb. Asa m-am obisnuit …. La ghiveci eu pun si cartofi taiati in cubulete . Tai cubulete cu latura de aproximativ 1,5 cm dar uneori si mai mari in special la vinete, cartofi  si dovlecei.Dupa ce am pus toate legumele in oală, pun apa suficient ca să acopere totul si daca este vara pun si rosii taiate in bucati. Dacă este iarnă şi nu am roşii pun suc de rosii. De obicei decojesc rosiile inainte de a le taia. Pentru ca sa iau coaja de la rosii le oparesc putin sau le razuiesc  la suprafata cu cutitul,  făra sa le tai. Aşa coaja se ia mai usor, aproape făra probleme.

las sa fiarba pana se inmoie zarzavatu. De obicei morcovul trebuie gustat că celelalte se fierb mai repede.

La tocana de legume… nu prea pun usturoi…

Dar mancarea se „personalizează”… in special condimentele sunt personalizate. Eu nu prea pun condimente desi am plin sertarul de pliculete. Condimentele la noi se pun de fiecare direct in farfurie.

Luky este cu condimentele iuti si uneori usturoi, dar usturoiul se pune doar la cerere, storcit direct in farfurie….eu… adaug usturoi, suc de rosii si mărar…se pune usturoi… trebuie sa mancam amandoi ca altfel este „deranjant” 🙂 La fel facem si cu ceapa crudă…

 

 

 

 

 

 

 

 

In general

 

 

Posted in: Uncategorized