Despre Rabbi Akiva şi Kabbala…

Posted on Iulie 30, 2016 de

42


Am trecut la studiul Cabalei la un alt capitol.  Am citit depre marele invatat Rabinul Akiva.

De fapt mai citisem despre el si stiam ca la vremea lui multi evrei l-au considerat adevăratul Mesia si eu care sunt ortodocsă am înţeles că asta se datorează faptului ca pentru evrei el a fost mai aproape de ceea ce aşteptau de la un Mesia asa cum le promisese Moise.

Rabinul  Akkiva  are motto-ul : “Iubeste-ţi aproapele ca pe tine însuţi” Este acelasi motto pe care l-a avut şi Iisus. Apare In Tora lui Moise ca completări la porunci Leviticul (19, 33,34)

Apare În evanghelia după Matei 22(34-40) si Marcu 12(28-33)

In Cabbala se menţionează că acest mesaj ne conduce înapoi la mesajul lui Avraam care spune că numai prin unitate şi conectare vom învinge egoismul,îl vom atinge pe Creator şi vom afla o viaţă de fericire materială şi spirituală.

Nu îmi dau seama cum se trage această concluzie dar am sa mai caut in biblie. Dacă ştie cineva mai mult să îmi spună.

Eu continui să cred că doar dragostea de aproapele tău controlează şi transformă egoismul.

In Cabbala, la fel ca si in prima parte citită până acum se urmăreşte ideea de a învinge  egoismul omului si  Akkiva îi învăţa pe discipolii săi cum să îşi învingă egoismul dar nu se menţionează  influenţa dragostei de aproapele nostru în această luptă.

Am insa o intrebare, cine este aproapele nostrum ?.

Unii spun ca cei de o religie cu noi. Înţeleg că şi evreii cred ca “aproapele” reprezintă tot cei care sunt sunt evrei deşi în Leviticul (33-34) Dumnezeu le cere să îşi aducă aminte că au fost robi în Egipt şi să iubească la fel şi pe străinii care trăiesc alături de ei .

Totuşi, am remarcat că în vechiul Testament  se pune accent pe obligatiile pe care le au evreii  faţă de cei de acelaşi neam cu ei spre deosebire de in Noul Testament unde Iisus menţionează mereu că se adresează “neamurilor”

Eu personal nu sunt sigura dacă aceasta nu este cumva o completare ulterioară caci Iisus nu se adresa la acel timp neamurilor, si oricum cu siguranţă nu romanilor, ci evreilor  şi eventual unor greci. Dar oricum ar fi…asta este esenţa învăţăturii lui Isus spre deosebire de aceea a lui Akkiva si deaceea pentru “nemuri” Akkiva nu  este Mesia, adică Cristos  ci Iisus.

Problema ar fi ca acum în mare parte  “credincioşii” considera ca  obligatia de a-ti iubi aproapele ca pe tine insuţi  nu se adresează decât pentru cei de o “confesiune” cu tine, iar crestinii sunt de confesiuni diferite, catolici , ortodocsi, si alte confesiuni protestante, iar la evrei  cam tot asa …

Nu asta ar vrea Dumnezeu după părerea mea.

In Noul testament este o parabolă a lui Isus:  Pilda samariteanului :

  • 25 Un învăţător* al Legii s-a sculat să ispitească pe Isus şi I-a zis: „Învăţătorule, ce să fac ca să moştenesc viaţa veşnică?
  • 26 Isus i-a zis: „Ce este scris în Lege? Cum citeşti în ea?”
  • 27 El a răspuns: „Să* iubeşti pe Domnul, Dumnezeul tău, cu toată inima ta, cu tot sufletul tău, cu toată puterea ta şi cu tot cugetul tău şi** pe aproapele tău ca pe tine însuţi.”
  • 28 „Bine ai răspuns”, i-a zis Isus; „fă aşa şi vei* avea viaţa veşnică.”
  • 29 Dar el, care voia să* se îndreptăţească, a zis lui Isus: „Şi cine este aproapele meu?”
  • 30 Isus a luat din nou cuvântul şi a zis: „Un om se cobora din Ierusalim la Ierihon. A căzut între nişte tâlhari, care l-au dezbrăcat, l-au jefuit de tot, l-au bătut zdravăn, au plecat şi l-au lăsat aproape mort.
  • 31 Din întâmplare, se cobora pe acelaşi drum un preot şi, când a văzut pe omul acesta, a* trecut înainte pe alături.
  • 32 Un levit trecea şi el prin locul acela şi, când l-a văzut, a trecut înainte pe alături.
  • 33 Dar un samaritean*, care era în călătorie, a venit în locul unde era el şi, când l-a văzut, i s-a făcut milă de el.
  • 34 S-a apropiat de i-a legat rănile şi a turnat peste ele untdelemn şi vin, apoi l-a pus pe dobitocul lui, l-a dus la un han şi a îngrijit de el.
  • 35 A doua zi, când a pornit la drum, a scos doi lei, i-a dat hangiului şi i-a zis: ‘Ai grijă de el, şi orice vei mai cheltui, îţi voi da înapoi la întoarcere.’
  • 36 Care dintre aceştia trei ţi se pare că a dat dovadă că este aproapele celui ce căzuse între tâlhari?”
  • 37 „Cel ce şi-a făcut milă cu el”, a răspuns învăţătorul Legii. „Du-te de fă şi tu la fel”, i-a zis Isus.
Anunțuri
Posted in: Uncategorized